Sök:

Sökresultat:

343 Uppsatser om Arabisktalande länder - Sida 1 av 23

PÄverkan av skillnader mellan arabiska varieteter; frÄn arabisktalande tolkars och tolkanvÀndares perspektiv

Syftet med min magisteruppsats Àr att undersöka om arabisktalande tolkanvÀndare och tolkar tycker att skillnaden mellan arabiska varieteter kan pÄverka kommunikationen mellan dem under det tolkade samtalet eller inte. Studien Àr begrÀnsad för att bara fokusera pÄ de tvÄ samtalsparternas bedömning och uppfattning av varietetsskillnad. EnkÀtundersökning anvÀndes som metod, dÀr enkÀten vÀnder sig till de nÀmnda tvÄ grupperna, för att ta reda pÄ vad samtalsparterna sjÀlva tycker om pÄverkan av varietetsskillnaderna. Resultatet visade att tolkarna och de arabisktalande tolkanvÀndarna inte har samma bedömning och uppfattning om pÄverkan av varietetsskillnad. Det visade ocksÄ att bÄde tolkar och arabisktalande tolkanvÀndare anser att varietetsskillnad kan pÄverka kommunikationen mellan dem och att pÄverkan Àr variabel, för att den beror pÄ varietetsskillnad, dvs.

Tillbaka till framtiden : Priming av temporalt fokus hos arabisktalande med svenska som andrasprÄk.

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att utföra de la Fuente et al:s (2014) experiment med priming av temporalt fokus hos arbisktalande individer med svenska som andrasprÄk. De frÄgor som undersöks Àr i vilken utstrÀckning de la Fuente et al:s temporalfokushypotes Àr generaliserbar till fler sprÄkgrupper Àn spansktalande, vilka primingeffekterna blir hos individerna, samt vilka faktorer som inverkar pÄ det temporala fokuset utöver primingen. Metoden Àr att Äterupprepa det experiment de la Fuente et al. gjort med spansktalande, genom att Äterutföra det pÄ en grupp arabisktalande individer med svenska som andrasprÄk. Resultatet av föreliggande studies upprepning av de la Fuentes experiment pÄ arabisktalande, visar att primingeffekterna uteblir, men att faktorer som vistelsetid och Älder inverkar pÄvisbart pÄ tidsrepresentationen.

Facebook som ett socialt lim : En kvalitativ studie om fo?rstaa?rsstudenters Facebook-anva?ndning

Studiens syfte a?r att underso?ka hur fo?rstaa?rsstudenter pa? Ho?gskolan i Halmstad anva?nder Facebook fo?r att komma in i den nya studietillvaron. Studien bygger pa? kvalitativa individuella intervjuer med fem fo?rstaa?rsstudenter. Studiens huvudresultat a?r att det verkar vara viktigt fo?r fo?rstaa?rsstudenter att anva?nda Facebook fo?r att ba?ttre komma in i den nya studietillvaron.

Är sprĂ„kvĂ€xling ett tecken pĂ„ dĂ„lig kunskap i det ena sprĂ„ket? : - En studie om tvĂ„sprĂ„kighet med fokus pĂ„ tvĂ„ arabisktalande barn i Sverige

Följande studie handlar om tvÄsprÄkighet och syftar till att öka förstÄelsen kring tvÄsprÄkiga barns sprÄkliga vÀrld. Empiri har samlats in frÄn bÄde videoobservationer och stimulated recall intervjuer med tvÄ arabisktalande barn i Sverige. Resultatet visade att tvÄsprÄkighet Àr en tillgÄng snarare Àn ett hinder och att det ocksÄ Àr nÄgot helt normalt i tvÄsprÄkiga barns vÀrld. TvÄsprÄkiga individer har kapacitet att lÀra sig och kommunicera pÄ mer Àn ett sprÄk. Att kodvÀxla mellan olika sprÄk behöver inte betyda brist pÄ förmÄga att skilja mellan sprÄken ? det kan vara ett hjÀlpmedel och ett tecken pÄ en vÀlutvecklad sprÄkförmÄga.

LegolÄdan som social arena : Leksakens roll i fo?rskolebarns sociala samspel

Detta examensarbete handlar om hur fo?rskolebarn anva?nder leksaker som socialt redskap. Syftet med arbetet var att underso?ka om och hur barn anva?nder LEGO som socialt redskap och uttrycksform och vi sta?llde oss fra?gorna: Pa? vilket sa?tt kan vi se att barn anva?nder LEGO i leken? Kan vi se skillnader i barns anva?ndande av LEGO i olika situationer? Va?r metod fo?r att underso?ka detta var videoobservationer pa? en fo?rskola. Barnen som deltog i studien var mellan tre och fem a?r gamla och sex stycken till antalet.

Arabisktalande elever och matematiska uppgifter med svensk text - En kvalitativ studie om grundskolans elever med arabiska som modersmÄl

BakgrundDetta examensarbete undersöker arabisktalande elevers svÄrigheter att förstÄ matematiska uppgifter med svenska texter respektive arabiska texter. Arbetet tar upp sprÄkets betydelse i matematikens utveckling. Enligt litteraturen behöver elever med ett annat modersmÄl Àn svenska behÀrska sitt modersmÄl för att kunna utveckla sitt andrasprÄk och för att klara sig i matematik.SyfteSyftet med mitt arbete Àr att ta reda pÄ svÄrigheter för högstadiet elever i Är 8 med arabiska som modersmÄl att förstÄ matematiska uppgifter med svenska texter respektive arabiska texter.MetodArabisktalande elever i Är 8 valdes för att uppfylla syftet med detta examensarbete.Deltagande observationer gjordes för att fÄ förstÄelse för deras förmÄga att lösamatematikuppgifter med svenska och arabiska texter. DÀrefter genomfördes kvalitativaintervjuer med nÀmnda elever för att samla information om sprÄkets pÄverkan pÄ derasförstÄelse för matematik.ResultatResultaten visar att elever med arabiska som modersmÄl behÀrskar sitt andra sprÄk. Deföredrar svenska sprÄket nÀr de lÀser matematik.

FrÄn Mellanöstern till Sverige : arabisktalande kvinnors upplevelse av mötet med sjuksköterskan inom svensk hÀlso- och sjukvÄrd

BAKGRUND: Invandrare i Sverige har nedsatt hÀlsa i högre grad Àn inrikes födda svenskar, framför allt bland kvinnor och Àldre. Arabisktalande personer frÄn mellanöstern hÀrstammar frÄn en kultur lÄngt frÄn den svenska, vilket kan ge upphov till missförstÄnd i vÄrden. Kulturella skillnader och brister i kommunikation kan leda till en icke tillfredsstÀllande vÄrd. Forskning tyder pÄ att vÄrdgivare bör öka sin kulturella kompetens, det vill sÀga lÀra sig att belysa dessa skillnader. SYFTE: Syftet var att beskriva hur arabisktalande kvinnor frÄn Mellanöstern upplever mötet med sjuksköterskan inom svensk hÀlso- och sjukvÄrd.

AnvÀndandet av revisor i smÄ företag : Effekter pÄ rÀntekostnad och skuldsÀttningsgrad

Den 1 november 2010 avskaffades revisionsplikten fo?r 97 % av Sveriges fo?retag; ma?let med regleringen var att minska fo?retagens kostnader. Tidigare forskning indikerar att avsaknaden av revisor kan leda till ho?gre kreditkostnader. Anledningen a?r att banker inte anser att de finansiella rapporterna a?r av lika ho?g kvalitet utan granskning av revisor och da?rfo?r upplever ho?gre risk.

Stereotyper i kontrast : En studie för hur uppfattningen av vÀlkÀnda platser pÄverkas av stereotypisk musik

Underso?kningen a?mnade besvara hur bilder pa? va?lka?nda platser pa?verkas av stereotypisk musik fra?n andra la?nder. Musikhistoria fo?r de utvalda la?nderna och relaterad forskning ansa?gs som relevant bakgrund till arbetet.Stereotypisk musik fo?r fyra la?nder valdes ut och skapade tillsammans med bildmaterial fra?n fyra storsta?der 12 videoklipp. Tre niva?er av olika ma?ngd landma?rken med fyra videoklipp i varje niva?.

Den (gammal)modiga kommunen : En semiotisk analys av tre kommuners hemsidor

Diskussionen om att kommuner ser pa? sina medborgare mer som kunder a?n som inva?nare har blivit allt mer vanlig. Den ha?r uppsatsen behandlar hur en kommun anva?nder sig av spra?ket, genom texter pa? hemsidan och det a?r en komperativ studie pa? Jo?nko?ping, Kalmar och Va?xjo? kommun. Det kan uppsta? en viss problematik om en kommun anva?nder sig av ett mer kommersiellt spra?kval, det ha?r problemet diskuteras i slutdiskussionen.

Svenska restaurangmenyer: En ja?mfo?rande studie av spra?kbruket

Att utforma en framga?ngsrik och vinstgivande restaurangmeny kra?ver sa?va?l kunskap som erfarenhet inom restaurangbranschen. Spra?kbruket utgo?r en viktig del i skapandet av en meny. Denna studie underso?ker hur 60 restauranger anva?nder sig av formord och inneha?llsord med hja?lp av data fra?n ett egenha?ndligt sammansta?llt s.k.

Ljusprojektioner och rÀnder : om magiska ögonblick och skapandet av en gestaltningsmetod

Hur upplever vi former och fa?rger na?r de flyttas fra?n ett papper till ljusprojektioner? Det ha?r a?r en av fra?gorna jag ville fa? svar pa? na?r jag bo?rjade med detta projekt. Allting utmynnade sig i en studie jag valt att kalla fo?r, Ljusprojektioner och ra?nder. Det a?r ett experimenterande arbete da?r former, mo?nster och den upplevda erfarenheten av dem har underso?kts ur ett fenomenologiskt perspektiv.

Elevers bedömning av lÀrarprofessionen

Jag Àr en lÀrarstudent som har valt att undersöka andrasprÄkelevers uppfattning om studiehandledning i matematikundervisning. Syftet med mitt arbete Àr att fÄ en tydlig bild av vilken uppfattning andrasprÄkelever har, i detta fall arabisktalande, till matematikundervisningen nÀr det undervisas pÄ tvÄ sprÄk. Jag vill Àven undersöka modersmÄlslÀrares roll under matematiklektioner.Min undersökning har visat att de flesta elever har en positiv uppfattning för studiehandledning. De anser att det Àr bra sÀtt att undervisas pÄ och att modersmÄlslÀrarens roll Àr viktig och anvÀndbar..

Historia 1a1 i det mÄngkulturella klassrummet

Undersökningen syftar till att utreda huruvida historiemedvetandet hos elever med ett dubbelt kulturarv frÄn Sverige och ett arabisktalande land kan inkluderas i historiegymnasiekursen 1a1. Med hjÀlp av relevant litteratur och utifrÄn problemformuleringen: ?Hur kan pedagogen lÀra kÀnna elevens historiemedvetande?? har jag utarbetat intervjufrÄgor som avser till ett ta fram exempel pÄ dessa elevers historiemedvetande. Undersökningens urval var sex elever som gÄtt pÄ yrkesförberedande gymnasium och har lÀst eller lÀser historiekursen 1a1. Intervjuerna Àr utarbetade med hjÀlp av litteratur kring historiemedvetandet frÀmst utifrÄn perspektiven kultur, identitet och intresse.

sprÄkutveckling hos arabisktalande barn i Förskola

Sammanfattning Vi har haft ett stort intresse av att undersöka hur sprÄkutveckling sker hos tvÄsprÄkiga barn med fokus pÄ arabisktalande barn. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilka faktorer som pÄverkar sprÄkutveckling hos tvÄsprÄkiga barn samt hur pedagogerna arbetar med tvÄsprÄkiga barn. Fokus Àr Àven pÄ pedagogernas syn pÄ modersmÄl samt hur samarbete fungerar mellan förskolan och hemmet. Litteraturen som vi har lÀst och anvÀnt i vÄr studie innehÄller mÄnga forskningsresultat och teorier angÄende tvÄsprÄkighet, sprÄkutveckling hos sprÄkiga barn och inlÀrningsmetoder som stimulerar barns sprÄkinlÀrning. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning pÄ tvÄ förskolor i ett mÄngkulturellt omrÄde, dÀr vi bÄda hade vÄr verksamhetsförlagda utbildning. Vi genomförde enskilda intervjuer med sex pedagoger, tre frÄn varje förskola och observerade barnens sprÄkinlÀrning samt pedagogernas arbetssÀtt. Med hjÀlp av bandspelare spelade vi in intervjuerna för att komma Ät informanternas svar och vi antecknade Àven ner svaren. Resultatet vi kommit fram till Àr att tvÄsprÄkiga barn med fokus pÄ arabiskatalande barn har olika sprÄkliga svÄrigheter i det svenska sprÄket.

1 NĂ€sta sida ->